mandag den 12. oktober 2009

Dengang der var pennevenner til


Jeg har lige ryddet op i mine gamle breve fra 1970erne. Jeg havde pennevenner mange steder i Europa, og der gik stort set ikke en dag, hvor jeg ikke modtaog et brev med udenlandsk frimærke på. Selv vi veninder skrev til hinanden i ferierne. Brevne blev med tiden til telefonsamtaler, der blev til mails, sms og facebook.
Der var breve fra det gamle DDR med underligt indforståede formuleringer - for der var brevcensur -og postkort med billeder fra Berlin: Hauptstadt der DDR. Breve fra Polen med flotte frimærker - og breve fra Finland, hvor jeg fornemmede træernes susen. Der var kærestebreve fra unge mænd, der nu sikkert har mistet hårpragten og tænker i pension. Havde jeg nu været berømt, kunne jeg have udgivet mine brevvekslinger - men jeg er ikke berømt, så de fleste havnede i skraldespanden. Og resten? Kunne jeg bare ikke skille mig af med

Ingen kommentarer: